صفر تا صد ربات‌های شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها

مطمئنا تاحالا بارها اسم ربات را شنیده‌اید و بارها شنیده‌اید که بسیاری از افراد از ربات‌های اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و … برای بهبود وضعیت کسب‌و‌کارشان در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.
معمولا نظرات زیادی درباره استفاده از ربات‌ها هست. بعضی‌ها اعتقاد دارند که استفاده از ربات‌ها باعث نابودی کسب‌وکارشان می‌شود و حتی بعضی‌ها تجربه‌های خیلی بدی از ربات‌ها دارند و استفاده از این ربات‌ها باعث شده که اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی‌شان مسدود شود.
معمولا این افراد به شدت مخالف استفاده از ربات‌ها هستند و به همه توصیه می‌کنند که از این ربات‌ها استفاده نکنند.
در نقطه مقابل افرادی هستند که با استفاده از ربات توانسته‌اند کسب‌وکارشان را حسابی رونق بدهند و پیشرفت زیادی در مدت زمان کمی داشته باشند. معمولا این افراد موافق استفاده از ربات‌ها هستند و آنها را به همه توصیه می‌کنند.

احتمالا نظر شما در رابطه با استفاده از ربات‌های شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها به تجربه خودتان یا آشنایانتان بستگی دارد، که ربات به کسب‌وکارتان سود رسونده یا ضرر.

خب همانطور که دیدید قضیه استفاده از ربات در شبکه های‌اجتماعی مخالفان و موافقان زیادی دارد. سوالی که پیش می‌آید این است که حق با کدام دسته هست؟

  • استفاده از ربات در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها خوب است یا بد؟
  • استفاده از این ربات‌ها باعث پیشرفت می‌شود یا به کسب‌وکار ضرر می‌رساند؟

در ادامه این مقاله به پاسخ این سوالات می‌پردازیم و درباره عملکرد و شیوه استفاده از ربات‌ها در شبکه‌های اجتماعی توضیح می‌دهیم.

 

مقدمه استفاده از ربات
ربات چیست؟

ربات چیست؟

خب اولین مساله‌ای که باید به آن بپردازیم این است که ربات چیست؟ و شیوه کارکرد آن به چه صورت است؟

معمولا تعریف‌های زیادی برای ربات وجود دارد. اگر بخواهیم به زبانی ساده و عامیانه یک تعریف برای ربات ارائه دهیم این است که «ربات ها، سیستم‌ها و ابزارهایی هستند که وظایف یک انسان را به صورت اتوماتیک و خودکار انجام می‌دهند.»

این ابزارها و سیستم‌ها می‌توانند یک سیستم یا ابزار فیزیکی باشند مانند ربات‌هایی که در کارخانه‌های تولیدی استفاده می‌شوند یا می‌توانند یک نرم افزار کامپیوتری باشند که وظایف تعریف شده‌ای را انجام می‌دهند.
ما در این مقاله به بررسی ربات‌های کامپیوتری یا همان نرم‌افزار‌ها می‌پردازیم.

ربات‌های شبکه‌های اجتماعی مانند ربات‌های تلگرامی، واتساپی یا اینستاگرامی درواقع نرم‌افزارهایی هستند که یک سری وظایف رو انجام می‌دهند.
حالا سوال پیش میاد که چرا به این نرم افزار‌ها ربات می‌گویند؟
چون وظیفه این نرم‌افزارها انجام دادن کارهایی هست که یک کاربر انجام می‌دهد.
مثلا یک ربات اینستاگرامی وظیفه درج کامنت زیر پست ها را دارد، درواقع این کار یک انسان است که کامنت بگذارد ولی نرم‌افزار این کار را به سرعت و بدون نقص انجام می‌دهد.

پس اگر بخوایم به صورت کلی و خلاصه بگوییم، «ربات‌های شبکه‌های اجتماعی نرم‌افزارهایی هستند که کار یک کاربر (انسان) را به صورت اتوماتیک و سریع انجام می‌دهند.»

حالا که با ساختار و ماهیت این ربات ها آشنا شدید نوبت به این می‌رسد که با فلسفه ربات‌های شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها بیشتر آشنا بشید.

فلسفه ربات‌های پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها محیطی مناسب برای تعامل دوطرفه، صاحبان کسب‌و‌کارها با مشتریان و مخاطبانشان است.
برای پیشرفت در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی لازم است که با کاربرها در تعامل و ارتباط باشید.
اگر تعداد مخاطبانتان زیاد باشد یا بخواهید با مخاطبان زیادی ارتباط برقرار کنید مسلما با کمبود وقت مواجه می‌شوید.
فرض کنید روزانه سیصد نفر به شما پیام می‌دهند و سوال می‌پرسند. مسلما جواب دادن به این افراد کار سخت و زمان بری است، یا فرض کنید برای بالابردن تعداد فالوئرهایتان در اینستاگرام قصد دارید کامنت‌های تبلیغاتی در زیر پست‌های دیگران بگذارید، که این کار بسیار زمان‌بر هست و ممکن است اکانتتان بلاک شود.

فرض کنید میخواهید در هزار گروه واتساپ عضو شوید و یک پیام تبلیغاتی در همه این گروها بفرستید، مسلما این کار بسیار زمان بر است.

فرض کنید چندین گروه تلگرام دارید و می‌خواهید هر روز در این گروه‌ها پیام‌های تبلیغاتی بگذارید که این کار بسیار زمان بر است.

شما به عنوان مدیر یک کسب‌وکار اگر بخواهید زمان زیادی برای تبلیغات و تعامل با کاربران در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بگذارید، مسلما وقت کم می‌آورید و نمی‌توانید به مدیریت کسب‌و‌کارتان برسید.
در اینجور مواقع مجبور می‌شوید یک یا چند نفر را استخدام کنید تا این کارها را برای شما انجام دهند. همانطور که می‌دانید استخدام یک یا چند نفر هزینه زیادی لازم دارد و علاوه بر آن مدیریت این کارمند‌ها را کار دشواری هست و زمان، انرژی و هزینه زیادی می‌برد.
در اینجور مواقع عاقلانه‌ترین کار این است که از یک ربات (نرم افزار کامپیوتری) استفاده کنیم تا وظایف ما را به عنوان یک ادمین یا یک تبلیغچی انجام دهند.
در واقع فلسفه استفاده از ربات‌های شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌ها این است که این نرم‌افزارها وظایف ما را انجام دهند و ما به طور چشم گیری در وقت و انرژی صرفه جویی می‌کنیم.
کاری که قرار است یک ادمین یا تبلیغ زن در چند روز انجام دهد، یک ربات در چند ساعت انجام می‌دهد، بدون خستگی و صرف هزینه های زیاد.
این ربات‌ها وظایف ما را خیلی سریع‌تر، دقیق‌تر و راحت‌تر انجام می‌دهند.

فلسفه ربات‌های پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی

ربات شبکه های اجتماعی و پیام رسان‌ها _ شمشیر دو لبه

تا اینجای کار متوجه شدید که استفاده از ربات‌ها خیلی به‌صرفه و مفید هست ولی خب چرا خیلی‌ها ناراضی هستند؟
چرا عده زیادی مخالف ربات هستند و میگویند استفاده از این ربات‌ها و نرم افزارها باعث نابودی کسب‌وکار می‌شود؟
علت این اختلاف نظرات به شیوه استفاده از ربات‌ها بر میگردد. ربات‌ها  ابزار هستند و توسط انسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. بازدهی این ربات‌ها به شیوه استفاده از آن‌ها بستگی دارد.
اگر از ربات‌ها درست و اصولی استفاده شود باعث پیشرفت چشمگیر و سود فراوان می‌شود و اگر اشتباه استفاده شود باعث می‌شود کسب‌و‌کارتان یک شبه نابود شود.
درواقع ربات می‌تواند باعث پیشرفت زیاد یا ضرر و آسیب زیاد به کسب‌وکارتان شود، این شما هستید که با شیوه استفاده‌تان از ربات‌ها آینده کسب‌و‌کارتان را رقم می‌زنید.
این که بعضی‌ها به کسب و کارشان آسیب وارد می‌شود به خاطر ربات نیست بلکه به خاطر شیوه استفاده از ربات‌ها هست.
ربات‌ها می‌توانند مانند چاقو باشند، از چاقو می‌توان برای آشپزی استفاده کرد یا برای آسیب رساندن به دیگران.

کسی نمی‌گوید که چاقو بد است یا خوب. درواقع چاقو یک ابزار است که هدف و شیوه استفاده از آن خوب و بد را مشخص می‌کند.
ربات‌های شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها هم یک ابزار هستند و شیوه و هدف استفاده است که، خوب یا بد بودن آن‌ها را مشخص می‌کند.

ربات شبکه های اجتماعی و پیام رسان‌ها _ شمشیر دو لبه
ربات شبکه های اجتماعی و پیام رسان‌ها - شمشیر دو لبه

استفاده صحیح از ربات

تا اینجای کار حتما برایتان سوال پیش آمده است که شیوه صحیح استفاده از ربات چیست؟
چگونه از ربات‌ها استفاده کنیم تا باعث رونق کسب و کارمان شوند؟
در جواب به این سوالات باز باید برگردیم به فلسفه ربات. همانطور که پیش‌تر گفتیم هدف ربات انجام وظایف یک انسان است. مسلما هر کسی که وظایفش را خوب و درست انجام دهد از دیگران موفق تر است‌.
ما باید به ربات‌ها دستور دهیم تا وظایف را مانند یک فرد حرفه‌ای و وظیفه‌شناس انجام دهند.
مثلا اگر قرار باشد خودتان بخواهید در زیر پست‌های اینستاگرامی کامنت بگذارید، به سراغ پست‌های مرتبط با کسب‌وکارتان می‌روید و در زیر پست‌های نامربوط کامنت نمی‌گذارید.
مثلا فرض کنید کباب فروشی دارید، مسلما کامنت‌های تبلیغاتیتان را در پست‌های انجمن‌های گیاهخواری نمی‌گذارید.
شما می‌توانید ربات‌ها را تنظیم کنید تا چگونه عمل کنند، کجاها تبلیغ بگذارند، چه زمانی فعالیت کنند، چه اندازه فعالیت کنند و … .
هر چه رفتارها و اعمال رباتتان نزدیک‌تر به انسان باشد ربات شما بازدهی بیشتری دارد.
مثلا اگر قرار است ربات شما پیام خودکار در گروها ارسال کند، اگر این پیام‌ها رگباری و پشت سر هم باشند، مسلما رفتاری عادی و طبیعی نیست و یک انسان و یک کاربر حرفه‌ای معمولا این کار را انجام نمی‌دهد.
اگر عملکرد ربات‌ها غیر طبیعی باشد، شبکه های‌اجتماعی، پیام رسان‌ها و کاربرها متوجه می‌شوند و همین مساله باعث نابودی کسب و کارتان می‌شود.
معمولا تمامی پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی با ربات‌ها و ارسال کننده‌های پیام خودکار میانه خوبی ندارند و اگر متوجه شوند که شما از این نرم افزارها (ربات‌ها) استفاده می‌کنید، اکانتتان را مسدود می‌کنند.
حالا سوال پیش می‌اید که پیام رسان‌ها و شبکه های اجتماعی از کجا متوجه می‌شوند که شما از ربات یا نرم افزار استفاده می‌کنید؟
آنها از عملکرد و رفتار شما در ارتباط و تعامل با دیگران متوجه می‌شوند که از ربات استفاده می‌کنید و وقتی هم که بفهمند شمارا تنبیه می‌کنند و اکانتتان را بلاک (مسدود) می‌کنند.
این تنبیه از سمت پیام‌رسان یا شبکه اجتماعی می‌تواند برای یک مدت زمان خاص یا همیشگی باشد که بستگی به شرایط و قوانین دارد.
مسدود شدن گروه، پیج یا کانال کسب‌وکارتان می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری به کسب‌وکارتان وارد کند.

استفاده غیر‌طبیعی و بیش از حد از ربات‌ها باعث می‌شود که دیگر کاربران اذیت شوند و رفتار شما را گزارش دهند که به اصطلاح می‌گویند «ریپورت کردن».

وقتی ربات شما یکسره یک پیام را در گروه پشت سر هم ارسال کند، بقیه کاربران کلافه می‌شوند و رباتتان را به عنوان اسپمر گزارش می‌کنند.
اسپم کردن یعنی اینکه یک پیام که بقیه کاربران به آن علاقه‌ای ندارند را برای آنها ارسال کنید. اسپمر هم کسی هست که این پیام را ارسال می‌کند.
مسلما کسی دوست ندارد که یک پیام مشابه را صد بار ببیند پس پیامتان اسپم محسوب می‌شود.

پس باید ربات‌هایتان را طوری تنظیم کنید که رفتار و عملکردی مشابه با یک انسان و یک کاربر حرفه‌ای داشته باشند.
سعی کنید عملکرد و رفتار رباتتان را طوری تنظیم کنید که کسی متوجه نشود این اعمال و کارها توسط ربات انجام می‌شود.
اگر پیام رسان و شبکه اجتماعی بفهمد که از ربات استفاده می‌کنید، اکانتتان را معمولا مسدود می‌کند و اگر کاربران بفهمند به احتمال زیاد پیام‌ها و اکانتتان را ریپورت (گزارش اسپم) می‌کنند.
همچنین این مساله را هم باید ذکر کنیم که افراد معمولا حس خوبی نسبت به ربات‌ها ندارند. پس سعی کنید رباتتان را طوری تنظیم کنید که متوجه نشوند از ربات استفاده می‌کنید.

استفاده صحیح از ربات

فاکتور‌های استفاده از ربات

همانطور که گفتیم، برای اینکه ربات به کسب‌و‌کارتان سود برساند و باعث پیشرفت شود، باید عملکردش شبیه به عملکرد و رفتار انسان باشد.
برای اینکه بفهمید رفتار و عملکرد ربات شبیه به انسان است یا نه، باید چند مساله را بررسی کنید.

  • کجا از ربات استفاده می‌کنید؟
  • چه موقع از ربات استفاده می‌کنید؟
  • ربات چه عمل‌هایی را انجام دهد؟
  • ربات چه پیام‌هایی ارسال کند؟
  • واکنش ربات به پیام و رفتار دیگران چگونه است؟

ربات چه مقدار کار انجام می‌دهد؟چه مقدار پیام ارسال می‌کند؟ چه مقدار پست لایک می‌کند یا چه مقدار اکانت را فالو می‌کند؟

خب حالا به بررسی تک تک فاکتور‌ها و سولات می‌پردازیم.
قبل از بررسی لازم است بدانید که، فاکتور‌های زیادی در این امر دخیل هستند، در این مقاله مهم ترین آن‌ها را معرفی و بررسی کرده‌ایم.

فاکتور‌های استفاده از ربات

کجا از ربات استفاده می‌کنید؟

اولین فاکتور و مساله‌ای که باید رعایت کنید و تاثیر زیادی بر روی اثرگذاری رباتتان دارد، این است که کجاها از ربات استفاده کنید. ربات قرار است وظایف شما را انجام دهد. اگر خودتان می‌خواستید این کارها را انجام دهید و پیام‌ها را ارسال کنید، کجاها فعالیت می‌کردید؟
اگر قرار بود کامنت بگذارید در زیر چه پست‌هایی کامنت می‌گذاشتید؟
اگر قرار بود افرادی را فالو کنید چه جور آدم‌ها و اکانت‌هایی را فالو می‌کردید؟
اگر قرار بود پیام در گروه ارسال کنید، در چه گروهایی پیام می‌فرستادید؟
اگر قرار بود به کسی پیام پی‌وی یا دایرکت بدهید به چه افرادی پیام می‌دادید؟
ربات شما باید عملکردی مشابه خودتان داشته باشد و همانجاهایی که خودتان فعالیت می‌کردید، فعالیت کند.
فعالیت در جاهای نامربوط می‌تواند موجب اسپم شدن و یا حتی تبلیغات منفی برای کسب‌وکارتان شود.
مانند همان مثالی ک پیش تر گفتیم، تبلیغ کبابی زیر پست انجمن گیاه خواران.

کجا از ربات استفاده می‌کنید؟

چه موقع از ربات استفاده کنیم؟

اگر قرار بود خودتان فعالیت‌های ربات را انجام دهید، چه زمان‌هایی فعالیت می‌کردین؟
اگر قرار بود کامنت بگذارید یا در گروها پیام ارسال کنید چه زمانی و چه ساعتی از روز این کار را انجام می‌دادید؟
اگر قرار بود به کسی پیام خصوصی (پی وی یا دایرکت) بدهید چه ساعتی این پیام‌ها را ارسال می‌کردید؟
زمان فعالیت می‌تواند خیلی مهم و تاثیرگذار باشد.
اگر ساعت فعالیت مناسب نباشد باعث ریپورت و بلاک شدن اکانتتان می‌شود و حتی می‌تواند تبلیغات منفی برای کسب‌وکارتان باشد.
توجه داشته باشید که این ساعت فعالیت کاملا به نوع کسب‌و‌کارتان و مخاطبانتان بستگی دارد و نمی‌توان گفت که چه ساعت‌هایی مناسب است، پس برای فهمیدن زمان مناسب باید رفتار و شخصیت کاربران و مخاطبانتان را بررسی و آنالیز کنید.

چه موقع از ربات استفاده کنیم؟

ربات ها چه اعمال و کارهایی را انجام دهند؟

این که ربات چه کاری انجام دهد خیلی مهم است. بیشتر کسایی که استفاده از ربات به کسب‌وکارشان آسیب رسانده، کارها و اعمال نامناسب با رباتشان انجام داده‌اند.
مثلا فرد می‌خواسته فالوئر‌ها اینستاگرامش زیاد شود، به ربات دستور داده تا شروع به فالو کردن دیگران کند و وقتی که دیگران نیز او را فالو کردن، آنها را آنفالو کند. این عمل و  رفتار مناسب هر نوع پیج و کسب‌و‌کاری نیست و ممکن است به پیج آسیب برساند.
یا به ربات دستور داده که زیر پست‌های دیگران کامنت تبلیغاتی بگذارد، که ممکن است این کار به کسب‌و‌کارش آسیب برساند.
مسلما اگر پیج یک هنرمند معروف و یا یک شرکت معتبر بین‌المللی از این روش برای تبلیغات استفاده کند، تاثیر بدی بر روی برند آن می‌گذارد.
یا مثلا ربات را تنظیم کرده است که به افراد پیام خصوصی ارسال کنید، این روش برای هر کسب و کاری خوب نیست.
در کل باید به ربات دستوراتی بدهید که با کسب‌و‌کارتان هم‌خوانی داشته باشد.
یک ربات قابلیت‌های زیادی دارد، لازم نیست حتما از همه قابلیت‌ها استفاده کنید، باید کسب‌و‌کارتان را بررسی کنید، مخاطبان و مشتری‌ها را بررسی کنید و ببینید چه عمل و رفتاری تاثیر گذار است، به ربات دستور دهید همان کار را انجام دهد.
درج کامنت، ارسال پیام خصوصی یا در گروه، فالو و آنفالو کردن و بقیه این اعمال همیشه برای همه کسب‌و‌کارها خوب نیست، باید شرایط را بررسی کنید و بسنجید که چه عملی مناسب کار شماست و به ربات دستور دهید همان کار را انجام دهد.

ربات ها چه اعمال و کارهایی را انجام دهند؟
ربات چه پیام‌هایی ارسال کند؟

ربات چه پیام‌هایی ارسال کند؟

بسیاری از افراد یک پیام را می‌نویسند و به ربات دستور می‌دهند، آن پیام را همه جا ارسال کند.
این پیام را به صورت خصوصی (پی وی یا دایرکت)، در گروه ها، به صورت کامنت و … ارسال می‌کنند، که این کار بسیار اشتباه است و تاثیر بدی بر روی کسب‌و‌کار می‌گذارد.
برای هر جا و هر شخصی باید پیامی متفاوت و مناسب با جایگاه و روحیات  مخاطب ارسال کرد‌.
مسلما پیامی که به عنوان کامنت قرار است ارسال شود باید مختصر و مفید باشد و پیامی که در گروه یا به صورت خصوصی ارسال می‌شود می‌تواند طولانی تر باشد.
ممکن است محصول یا خدمات شما برای افراد متفاوت جامعه مناسب باشد و افراد با ویژگی‌ها، اخلاقیات و پرسونای مختلف مخاطب شما باشند. شما نمی‌توانید با ادبیات و لحنی یکسان با همه این افراد ارتباط برقرار کنید و لازم است که برای هر دسته از مخاطبان متن و محتوایی اختصاصی تهیه کنید.
مثلا فرض کنید پوشاک و لباس می‌فروشید. مسلما متن و محتوایی که برای خانم‌ها ارسال می‌کنید با متن و محتوایی که برای آقایان و یا حتی نوجوان‌ها ارسال می‌کنید باید متفاوت باشد.
اگر به این مساله توجه نکنید بازدهی کارتان به شدت پایین می‌آید.
پس همیشه حواستان باشد که به ربات‌هایتان پیام‌های مناسب بدهید تا ارسال کنند.

واکنش ربات به پیام یا رفتار دیگران

معمولا در پیام‌رسان‌ها از نرم افزارهای منشی خودکار که به اصطلاح به آن ربات نیز می‌گویند، برای پاسخ‌دهی به مخاطبان و مشتریان استفاده می‌شود.
این منشی‌ها یا همان ربات‌ها وظیفه ارسال پیام و پاسخگویی دارند، یعنی شما مشخص می‌کنید که در مواقع خاص چه پیام هایی ارسال کنند.
کارکرد به این صورت است که شما یک سری کلمات را مشخص می‌کنید و به ربات می‌گویید وقتی مشتری یا مخاطب این کلمه را ارسال کرد، در پاسخ به آن این پیام خاص را برای مشتری یا مخاطب ارسال کن. برای روشن تر شدن قضیه به چند مثال زیر توجه کنید.
مثلا به ربات دستور می‌دهید که وقتی کسی پیام داد و کلمه «سلام» در پیام او بود، برای او پیام «سلام دوست عزیز، چطوری می‌تونم کمکتون کنم؟» را ارسال کن.
مثلا به ربات دستور می‌دهید اگر مشتری کلمه‌های «قیمت، تعرفه و هزینه» را در پیامش بود، لیست قیمت ها را برای او ارسال کند.
ربات‌های مختلف تنظیمات زیادی برای این دستورات دارند، مثلا می‌توانید دستور دهید که فقط روی یک کلمه حساس باشد یا به کلمه‌های مشابه و یا حتی هم‌معنی و مترادف هم پاسخ دهد.
مثلا ربات می‌تواند فقط نسبت به کلمه «سلام» حساس باشد و واکنش دهد یا می‌تواند به کلمات مشابه مانند «درود، هلو، salam و…» حساس باشد.
مثلا می‌تواند فقط نسبت به کلمه قیمت حساس باشد یا نسب به کلمه‌های قیمتها، قیمت، قیمتتون، قیمتش و… حساس باشد.
منشی‌های اتوماتیک این ویژگی‌ها را دارند و باید با توجه به کسب‌وکارتان و مخاطبانتان آن ها را تنظیم کنید.
می‌توانید در پیام‌ها و دستوراتی که به ربات می‌دهید این متن‌ها را اضافه کنید که «این پیام توسط ربات ارسال شده است و من فعلا در دسترس نیستم.» یا «ساعت کاری من از… تا … است و الان در دسترس نیستم و این پیام توسط ربات ارسال شده است.» یا «الان در دسترس نیستم، اگر سوالی دارید بپرسید ربات به صورت خودکار جواب سوالتان را ارسال می‌کند» یا اینکه می‌تواند یک لیست از سوالات برای آنها ارسال کند و در انتها بگوید برای مشاهده پاسخ هر سوال، عدد سوال را ارسال کنید.
واکنش ربات بسیار موثر است و می‌تواند کمک زیادی به شما بکند، اگر کسب‌وکارتان طوری است که با مخاطبان و مشتریان زیادی در ارتباط هستید و خودتان شخصا باید جواب مشتری را بدهید، این ربات‌ها یا به اصطلاح منشی‌های خودکار می‌توانند خیلی مفید باشند. با استفاده از این منشی ها می‌توانید بیست و چهار ساعته جوابگوی سوالات مشتریانتان باشید و دیگر لازم نیست فرد دیگری را برای پاسخگویی به مشتری‌ها استخدام کنید.
استفاده از این منشی‌ها اگر غیر اصولی و نسنجیده باشد، تاثیر بسیار بسیار بدی بر روی کسب‌و‌کارتان می‌گذارد.
منشی باید به درستی تنظیم شود و مشتری را راهنمایی کند. اکثر وقت و انرژی کافی برای طراحی منشی نمی‌گذارند و خیلی سرسری و بی‌دقت متن‌ها و دستورات منشی را وارد می‌کنند که باعث می‌شود منشی کارایی مطلوبی نداشته باشد و  به کسب‌و‌کار آسیب برساند.
این منشی قرار است وظیفه شما را وقتی که در دسترس نیستید انجام دهد، پس باید پاسخ‌ها و پیام‌هایی که ارسال می‌کند (در واقع همان واکنش‌های ربات به پیام‌های مخاطبان و مشتریان) مشابه پیام‌ها و پاسخ‌هایی باشد که اگر خودتان آنلاین بودید، می‌دادید باشد.
برای تنظیم منشی اتوماتیک وقت کافی بگذارید و با حوصله آن‌را طراحی کنید. برای طراحی می‌توانید چت‌های قبلی که با مشتریان و دیگر مخاطبانتان داشتید را بررسی کنید، ببینید معمولا مشتری‌ها چه سوالاتی می‌پرسند و چه خواسته‌هایی دارند و منشی را طوری تنظیم کنید که نیاز‌های مشتریان یا مخاطبانتان را در نبود شما برطرف کنند.

واکنش ربات به پیام یا رفتار دیگران

ربات چه مقدار کار انجام دهد؟

ربات ها خستگی‌ناپذیر هستند و می‌توانند تا ابد دستورات را پشت سر هم انجام دهند.
هدف ما از استفاده ربات این است که، این ربات وظایف ما را انجام دهد، ولی سوالی که پیش می‌آید این است که ربات چقدر باید این وظیفه را انجام دهد؟
اگر قرار است در گروه پیام ارسال کند، چقدر پیام را ارسال کند، چند بار ارسال کند؟
اگر قرار است کامنت بگذارد، چقدر کامنت بگذارد؟ در زیر چند تا پست کامنت بگذارد؟
اگر قرار است پیام خصوصی ارسال کند، روزی چند تا پیام ارسال کند؟
اگر قرار است پست ها را در اینستاگرام به صورت خودکار لایک کند، تا کی این کار را انجام دهد؟ چند تا پست را لایک کند؟
اگر قرار است افراد را فالو کند، تا کی این کار را انجام دهد؟ چند نفر را فالو کند؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم، فعالیت ربات باید شبیه به فعالیت انسان باشد، مسلما یک انسان نمی‌تواند بیست و چهار ساعته در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها فعالیت داشته باشد و یکسره در حال تعامل و تبلیغات باشد.
اگر میزان فعالیت ربات‌هایتان بیشتر از حد استاندارد باشد، یعنی به حدی  باشد که یک انسان قادر نباشد اینقدر فعالیت را انجام دهد، پیام رسان و شبکه اجتماعی به سرعت متوجه می‌شوند که از ربات استفاده می‌کنید و درحال اسپم هستید و شما را جریمه می‌کنند.
این جریمه بستگی به قوانین آن پیام رسان یا شبکه اجتماعی دارد و در بدترین حالت برای همیشه از پیام رسان یا شبکه اجتماعی بن می‌شوید. یعنی اکانتتان بلاک و مسدود می‌شود و دیگر نمی‌توانید با سیمکارت یا ایمیلتان اکانت بسازید و مجبورید برای ساخت اکانت از سیمکارت یا ایمیل جدید استفاده کنید.
علاوه بر اینکه پیام‌رسان یا شبکه اجتماعی شما را جریمه می‌کند، کاربران و مخاطبانتان هم از فعالیت زیاد و مستمر شما کلافه می‌شوند و به احتمال زیاد شمارا ریپورت می‌کنند.
همیشه یادتان باشد که فعالیت بیش از اندازه و یکسره به نفع کسب‌و‌کارتان نیست.
بسیاری از افراد یک دیدگاه اشتباه دارند که فکر می‌کنند اگر یکسره تبلیغ کنند و یکسره پیام ارسال کنند بازدهی کارشان بیشتر می‌شود، که این کاملا اشتباه است.
اگر تبلیغات و فعالیت رباتتان بیشتر از حد معمول باشد، باعث تنفر کاربران می‌شود و تاثیر بسیار بدی بر روی برند و کسب‌وکارتان می‌گذارد.
اگر همه نکات را رعایت کنید و عملکرد رباتتان هم کاملا سنجیده شده و استاندارد باشد ولی میزان فعالیت ربات بیش از حد باشد باز هم ربات تاثیر منفی بر کسب‌وکارتان می‌گذارد و ممکن است باعث ورشکستی شما شود.
اگر قرار باشد ربات هر روز بیست و چهار ساعته برای افراد پیام تبلیغاتی بفرستد یا یکسره تو گروها پیام ارسال کند، باعث آزار و اذیت کاربران و مخاطبانتان می شود، حتی ممکن است فعالیت زیاد باعث شود که مشتریان قبلیتان را هم از دست بدهید و خیلی از افراد که قصد خرید از شما را داشتند منصرف شوند.

عملکرد و کاربرد‌های ربات ها

مساله‌ای که خیلی مهم و قابل توجه است، این است که ربات‌های شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها چه کارهایی انجام می‌دهند و برای چه اهدافی از آنها استفاده می شود.
ربات‌ها می‌توانند کاربردهای بسیار فراوانی داشته باشند، درواقع می‌توانند هرکاری که یک کاربر انجام می‌دهد را خیلی سریع و یکسره انجام دهند.
در ادامه رایج ترین عملکرد ها و کارهایی که به وسیله ربات ها در پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود را بررسی می‌کنیم.

ارسال پیام

رایج‌ترین و پر‌استفاده‌ترین کاری که ربات‌ها در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها مانند تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و… انجام می دهند، ارسال خودکار و انبوه پیام است.
این پیام می‌تواند در قالب کامنت، پیام عمومی در گروه یا پیام خصوصی (پی وی‌ یا دایرکت) باشد.
ارسال پیام به صورتی دستی کار بسیار زمان‌بر و دشواری هست. ارسال هزار تا پیام خصوصی (پی وی‌ یا دایرکت) چندین روز وقت می‌خواهد و مسلما مدیر یک کسب و کار چنین وقتی برای این کار ندارد، پس باید یک نفر را برای این کار استخدام کند یا از ربات استفاده کند، که استفاده از ربات بسیار عاقلانه تر و به صرفه تر هست.
ربات‌ها می‌توانند هزاران پیام را در کمترین وقت در هزاران گروه یا دایرکت و پی وی ارسال کنند.
یک ربات به راحتی و در کمتر از یک‌ساعت می‌تواند هزاران کامنت در زیر هزاران پست اینستاگرامی درج کند، بدون اینکه خستگی وجود داشته باشد یا در کارش اشتباهی باشد!!!

پاسخ به مشتری ها و مخاطبان _ منشی خودکار

پاسخ به مشتری ها و مخاطبان _ منشی خودکار

منشی خودکار یک نرم افزار و برنامه کامپیوتری هست که این قابلیت را دارد که جواب مشتریان را بدهد و پاسخگوی سوالات آنها باشد. این ربات ها معمولا با اسم هایی از قبیل «منشی اوتوماتیک»، «منشی خودکار»، «منشی اتومات»، «ربات پاسخگو» و…
شناخته می‌شوند. این ربات‌ها به صاحبان کسب‌و‌کار کمک می‌کند تا بیست و چهار ساعته پاسخگوی مشتریانشان باشند. معمولا این ربات‌های منشی در پیام رسان‌ها کاربرد فراوانی دارند.
یکی از کلیدی ترین و پر استفاده ترین ربات‌ها و نرم افزارهای واتساپ، همین منشی خودکار است که طرفداران بسیار زیادی دارد و اکثر کسب و کارها در واتساپ از این منشی خودکار استفاده می کنند.

انجام اعمال و دستوراتی مانند فالو کردن یا لایک کردن

یکی از کاربردهای رایج ربات‌ها در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، انجام دستورات و اعمالی مانند فالو کردن مخاطبان یا لایک کردن پست‌ها به صورت خودکار است.
معمولا از این ویژگی ربات‌ها برای تعامل بیشتر با کاربران استفاده می‌شود.
در شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام معمولا از قابلیت‌های درج کامنت خودکار، ارسال پیام دایرکت خودکار، فالو و آنفالو خودکار و لایک خودکار پست‌ها بیشتر استفاده می‌شود.

استخراج اطلاعات کاربران

یکی از کاربرد‌های ربات ها در پیام رسان‌ها، مخصوصا پیام رسان واتساپ، استخراج اطلاعات کاربران است.
این اطلاعات شامل، شماره تماس، آی‌دی، عکس پروفایل و هر اطلاعات دیگری که در پروفایل کاربران در دسترس است، می‌باشد.
بسیاری از افراد به وسیله ربات این اطلاعات را جمع آوری می‌کنند و به عنوان بانک اطلاعاتی با قیمت‌های بالا می فروشند یا از این اطلاعات برای بازاریابی محصولات و خدماتشان استفاده می‌کنند.

ربات ها استفاده ها و کاربردهای بسیار فراوان و گوناگونی دارند، مواردی که در بالا ذکر کردیم رایج‌ترین و پر‌استفاده‌ترین استفاده ربات ها در شبکه های‌اجتماعی و پیام‌رسان‌ها بود.

ربات استخراج اطلاعات کاربران
WeCreativez WhatsApp Support
با کمال میل آماده پاسخگویی به سوالات شما هستم.
? سلام، چطور می‌تونم کمکتون کنم؟